Retail 26 – Jacob Loven: Retail Media stärker din affär
Techprofilen och retailspecialisten Jacob Loven gästar Detaljhandelspodden och reder ut begreppet Retail Media. Hur kan du som handlare sälja en del av din yta till leverantörer, skapa nya intäkter med hög marginal och få ut mer av den trafik du redan har?
Innehåll:
01:00 Fån Digitala Draken till techrådgivare
04:00 Med retail media har handlare möjlighet att skapa en intäkt på sin trafik
07:00 Samarbetet mellan retail och leverantör har alltid funnits men med ett digitalt perspektiv, data och möjligheten till uppföljning föds retail media
10:00 Dags för retail att börja sälja media – och låta leverantörerna konkurrera om ytan 13:00 Förstå medielandskapet – ta hjälp av din byrå
16:00 1-4 procent av dina totala intäkter bör komma från retail media, med 50-80 procent marginal
19:00 Trafiken avgör potentialen
22:00 Stor potential i samarbeten mellan flera olika aktörer som tillsammans skapar ett retail media-nätverk
24:30 Amazon kommer alltid vara störst med högst frekvens och konvertering. Fråga dig om din retail media-strategi ska bygga varumärke, snarare än konvertering?
29:00 Så börjar du din Retail Media-resa
32:00 Våga testa!

