Retail 26: Jacob Wall, Axel Johnson – 2026 blir det bästa året på tio år
I Detaljhandelspoddens 162:a avsnitt gästas vi av Jacob Wall, affärsutvecklingsdirektör på Axel Johnson. Jacob konstaterar att 2026 ser ut att bli handelns starkaste år på länge, men att medvinden kan bli kortvarig. Med en avtagande befolkningstillväxt, geopolitisk osäkerhet och en inflation som biter sig fast väntar tuffare strukturella utmaningar. Den aktör som vill växa framåt behöver rusta sig för att ta marknadsandelar i en marknad som inte längre expanderar på samma sätt som tidigare.
Innehåll
01:00 Amazon ännu inte så stora i Sverige som vi trodde
04:00 Dagligvaruhandeln fortsätter att konsolideras
06:00 Vi ser ljuset: 2025 är ett vändningsår, och vi räknar med ett mycket starkt 2026
09:30 Lågpris fortsätter att utklassa fullpris
13:00 Sverige har för låga matpriser
15:00 Demografin bromsar tillväxten.
19:00 Inflationen kommer ligga över 2 procent
22:30 Så vinner man på en marknad som inte växer
26:00 Inflectionpoint pressar handelns marginaler
30:00 Lägre cityhyror öppnar för detaljhandelns comeback

