Charlotta Dahlqvist, LINUM – Survival of the e-fittest
I avsnitt 147 av Detaljhandelspodden gästas vi av Charlotta Dahlqvist, VD för hemtextilföretaget och designvarumärket LINUM. Hon berättar om företagets resa – från 5 000 till 300 produkter – och hur den fokuseringen har gjort verksamheten mer effektiv. Vi får också en inblick i LINUMs framgångsrika trekanalsstrategi: The Communicator, The Volume Builders och The Friend Makers. Samtalet rör sig även kring utmaningar och möjligheter på den tyska marknaden och varför framtidens e-handel kräver att aktörerna är mer anpassningsbara än någonsin – bara de mest "e-fittest" kommer att överleva.
Innehåll:
01:00 – Från två vävstolar i Indien 1966 till 300 anställda med försäljning via Amazon, wholesale och egna kanaler.
04:00 – Säsongsanpassade produkter som säkrar försäljning året runt
06:00 – Från 5 000 till 300 produkter – en väg till ökad effektivitet
08:00 – Kunderna styr sortimentsutvecklingen
12:00 – Glasnost och perestrojka i retail – ett skifte i behovet av affärsmodeller
16:00 – LINUMs trekanalsstrategi: The Communicator, The Volume Builders och The Friend Makers
20:00 – Tredagars popup för att möta kunden fysiskt
22:00 – Vikten av kampanjer med rätt tajming
28:00 – Fördelar med att arbeta med prissättning i euro
36:00 – Framtidens retailchefer står inför ökade krav
Charlotta hittar ni här:
linkedin.com/in/charlotta-dahlqvist-83673054
Workshop
https://www.nextgenretailhub.com